نوشته شده توسط : جوانان پایگاه بسیج وکانون فرهنگی

وصیت نامه

بسیجی جانباز شهید مصیب قاسمیان عزیزی

نام پدر : اسماعیل

تاریخ تولد : 1343

محل تولد : روستای عزیزک

شغل : کشاورز

محل شهادت : شلمچه

تاریخ شهادت : 19/10/1365

نام عملیات : کربلای پنج

 

 

 

و لا تحسبن الذین قتلو فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون

با درود و سلام به ائمه معصومین (ع) و انبیاء و ... و به تمامی شهدا و جانبازان و خانواده های معظم شهدا . خدایا تو را شکر می کنم که قدری مهلتم دادی تا اسلام واقعی را بشناسم و در خاموشی جهل از دنیا نروم برادران عزیز اماممان هل من ناصر ینصرنی صدا می زند و به یاری اش بشتابید و می دانم که لبیک گو هستید و از شما می خواهم امام عزیز را تنها نگذارید . این دنیا آزمایشی بیش نیست و زندگی جاوید آن جهان است و از شما برادران و خواهران روستای عزیزک می خواهم که همیشه در صحنه باشید در دعای کمیل شرکت کنید مادرجان بعد از شنیدن خبر مرگ من خواهش می کنم اشک مریز به خواهرانم بگو در سوگ من اشک نریزند . مادرجان من به داشتن چنین مادری افتخار می کنم و اگر از من بدی دیدی مرا عفو کن و اما تو ای پدر بزرگوارم درود بر تو که همچون ابراهیم فرزند خویش را به فرمان خدا به قربانگاه فرستادی و تو ای همسرم اولاً شهادتم را به تو تبریک می گویم . تو باید مثل حضرت زینب بردبار باشی اگر در طول زندگی از من بدی دیدی درگذر و فرزندانم را خوب تربیت کنید . وقتی که جنازه ام را آوردند فرزندانم را برای روبوسی نزدیک جنازه ام بیاورید و با من روبوسی نمائید و فرزندانم را به بسیج محل بفرستید و اما وصیتم به شما فرزندان عزیز ! راه اسلام را در پیش بگیرید و ادامه دهنده خط سرخ شهادت باشید . از خواهرانم می خواهم حجاب اسلامی را حفظ کنید . اما برادران عزیز : امام را تنها نگذارید و پشتیبان ولایت فقیه باشید و با فرزندان من مهربان باشید تا آنها فکر تنهایی را به خود راه ندهند و ناراحت نباشند . از دوستانم می خواهم که بسیج را گسترش دهند . از هیچ کس جز خدا نترسید . چون با این جلسات روح شهدا شاد می گردد و از همه کسانی که در مراسمم شرکت نمودند تشکر می کنم .

ای خانواده شهدا : با مردم رفتار خوبی داشته باشید و مردم را زیاد رنج و اذیت نکنید و از همدیگر رفتار خوشی نشان بدهید و تمام خانواده های شهدا با هم همبستگی داشته  باشید تا منافقان از این همبستگی شما رنجیده بشوند .

در پایان با چند دعا شما را به خدای بزرگ  می سپارم خدایا تو را به مقربان درگاهت همه ما را بیامرز خدایا شهادت ما را از سر لطف و کرامت قبول بگردان  - خدایا رزمندگان اسلام را پیروز بگردان خدایا مجروحین و جانبازان اسلام را شفا عنایت فرما .  والسلام

 



:: موضوعات مرتبط: شهید مصیب قاسمیان عزیزی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1056
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جوانان پایگاه بسیج وکانون فرهنگی

دوره و زمونه عوض شده… جوون هم بود جوون های قدیم . وقتی اسم ازدواج می آمد تا گوششان سرخ می شد. کدوم دختری تا این سن و سال خون هی پدر می ماند؟ کدوم پسری رو حرف پدر ومادرش و انتخاب اونا حرف می زد؟قبل از دخترا بخوان به خودشون بیان رفته بودن خونه ی بخت و مشغول بچه داری می شدن . ….

شاید شما هم این حرف ها را از مادر بزرگاتون شنیده باشید. وقتی از این تعریف می کنه که سر سفره ی عقد برای اولین بار از تو آینه به همسر آینده اش نگاه می کنه و خاله خانم از پشت نیشگونش می گیره که سرت را بنداز پائین وگرنه قوم داماد می گن چه عروس پر رویی!!

ازدواج

سال ها قبل وقتی پدر بزرگ ومادر بزرگ ما در آستانه ی ازدواج قرار می گرفتند ،خانواده ها نقش اصلی را بر عهده داشتند و وقتی خانواده ها به توافق می رسیدند ،دیگر مخالفت دختر یا پسر معنی نداشت . در نسل بعد یعنی هنگام پیوند پدر ومادر ما وضع کمی فرق کرده بود ، سن ازدواج کمی بالاتر آمده بود، فرزندان هم اظهار نظر می کردند .همدیگر را قبل از عقد می دیدند اما باز هم نظر خانواده ها و تفاهم آن ها با هم مهم تر بود. اما بشنوید از نسل خودمان …

سبک و شیوه ازدواج پا به پای برگ‌های روز شمار تقویم تغییر کرده بود و به همراه خود سبک جدیدی را به ظهور رسانده بود: شناخت، عشق و علاقه که به دنبال خود معیار های جدیدتری را نیز به همراه داشت.  



:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,
:: بازدید از این مطلب : 618
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جوانان پایگاه بسیج وکانون فرهنگی

هر ساله در آستانه بهار طبیعت و نو شدن سال ، پایگاه بسیج دهستان بعد از برگزاری یادواره با شکوه شهدای عزیزمان با اعزام کاروان راهیان نور به مناطق جنگی جنوب و غرب کشور در میثاقی دوباره با شهدا و آرمانهای بلند بنیان گذار جمهوری اسلامی از این مناطق بازدید می نمایند . و زنگار دل را در هوای پاک شلمچه ، طلائیه ، اروند و هویزه ... سیقل می دهند تا در سال جدید با اقتدا به شهدا در خط ولایت و اسلام ناب محمدی قدم بردارند و با دلی پاک و سینه ای گشاده از طواف قدمگاه شهدا بر می گردند .

                

                                

                               

 



:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1122
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جوانان پایگاه بسیج وکانون فرهنگی

جشن نیکوکاری از مراسمات پسندیده و خوبی است که همه هم میهنان عزیزمان در آن با تقسیم نمودن شادیهایمان در شب عید با افراد کم در آمد و بی سرپرست آنان را نیز در شادیهایشان سهیم می کنند .

پایگاه بسیج دهستان عزیزک همه ساله همزمان با دیگر نقاط کشور اسلامی مان در جشن نیکوکاری با جمع آوری کمک های مردمی برای افراد بی سرپرست و کم در آمد و با خرید خوار و بار و دیگر لوازمات شب عید نوروز پلی است میان خیرین محل و افراد بی سرپرست و کم درآمد عزیزک .

                     



:: موضوعات مرتبط: عزیزک ما , ,
:: بازدید از این مطلب : 607
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : جمعه 28 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جوانان پایگاه بسیج وکانون فرهنگی

چهاردهمین یادواره 28 شهید گرانقدر دهستان عزیزک همراه با مداحی و سخنرانی در گلزار شهدای درزیکلای عزیزک در مورخه 12/12/89 با حضور با شکوه اهالی محترم و شهید پرور عزیزک برگزار گردید ، دانش آموزان در این مراسم معنوی پررنگ تر از دیگر اقشار بود که جای بسی تقدیر و تشکر از آنان و معلمین عزیزشان می باشد .

                        

                        

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 3604
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 27 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جوانان پایگاه بسیج وکانون فرهنگی

چهار برادر ، خانه شان را به قصد تحصیل ترک کردند و دکتر،قاضی و آدمهای موفقی شدند. چند سال بعد،آنها بعد از شامی که باهم داشتند حرف زدند. اونا درمورد هدایایی که تونستن به مادر پیرشون که دور از اونها در شهر دیگه ای زندگی می کرد ، صحبت کردن.
اولی گفت: من خونه بزرگی برای مادرم ساختم . دومی گفت: من تماشاخانه (سالن تئاتر) یکصد هزار دلاری در خانه ساختم. سومی گفت : من ماشین مرسدسی با راننده تهیه کردم که مادرم به سفر بره........
چهارمی گفت: گوش کنید، همتون می دونید که مادر چقدر خوندن کتاب مقدس را دوست داشت و میدونین که دیگه هیچ وقت نمی تونه بخونه ، چون چشماش خوب نمی بینه. من ، راهبی رو دیدم که به من گفت یه طوطی هست که میتونه تمام کتاب مقدس رو حفظ بخونه . این طوطی با کمک بیست راهب و در طول دوازده سال اینو یاد گرفت. من ناچارا" تعهد کردم به مدت بیست سال و هر سال صد هزار دلار به کلیسا بپردازم. مادر فقط باید اسم فصل ها و آیه ها رو بگه و طوطی از حفظ براش می خونه. برادرای دیگه تحت تاثیر قرار گرفتن.



:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,
:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 20 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جوانان پایگاه بسیج وکانون فرهنگی

نام پدر : عسکری

تاریخ تولد : 1341

محل تولد : روستای عزیزک

شغل : دانش آموز سال چهارم دبیرستان

محل شهادت : اهواز جُفیر

تاریخ شهادت : 25/2/1361

نام عملیات : بیت المقدس

 

 

من المومنین رجال صدقو اما عاهدوا الله علیه و منهم من قضی نحبه  و منهم من ینظر (قرآن کریم)

 حمد و سپاس بیکران بر ایزد منان که آفریننده کون و مکان، هستی بخش موجودات جهان و نصرت کننده رزمندگان اسلام و ثابت دارنده قدمها و قلمها و اندیشه های تشنگان حقیقت است و سلام و درود به روان پاک پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) و وصی و جانشین او حضرت علی (ع) و یازده تن از فرزندان این حضرت از امام حسین (ع) تا حضرت مهدی (عج) منجی عالم بشریت احیاکننده حق و عدل و داد و سلام بر رهبر کبیر انقلاب و سلام بر شهیدان اسلام و بخصوص شهدای عزیز و گرانقدر روستای عزیزک.

 

ای خدا ، ای پرودگار منان من خودت می دانی که من فقط به عشق تو و به رضایت تو و به خاطر اسلام و قرآن تو به جبهه آمدم من دیدم امروز حسین زمان تنهاست صدای هل من ناصر ینصرنی در گوش هر آزاده و مسلمان فرو می رود نتوانستم بنشینم و این صدا را بشنوم و سکوت کنم ، ای خدا تو به من قدرت ایمان و استقامت رزم ، نیت خالص ، قوت قلب عطا بفرما و به من نیروئی ده تا بر همه سدهایی که مانع رسیدنم به توست غالب شوم و به جوار رحمت تو بپیوندم . آری ما پیرو مکتب حسین (ع) هستیم درس شهادت و شجاعت و فداکاری و ایثار را از او آموخته  ایم از اوست که نباید زیر بار ظلم و ستم زندگی نمود از اوست که  مرگ با عزّت بهتر از زندگی با ذلّت است . تفسیر آیات جهاد را از او فرا گرفته ایم ما نمی توانستیم سکوت کنیم در حالی که برادران و خواهران ما آواره گشته اند و خانه هایشان ویران شود . ما نمی توانستیم دست روی دست بگذاریم که آمریکا کشور ما را در قبضه چنگال ننگین خود قرار دهد . ما نمی توانیم تجاوز آشکار رژیم کفرپیشه بعث عراق را نسبت به برادران و خواهران عرب خوزستان و ... کردستان و کرمانشاه را تحمّل کنیم . ما نمی توانیم سکوت کنیم که ملت مظلوم و محروم فلسطین 30 سال آواره باشند و شیعیان جنوب لبنان هر روز طعمه حریق صهیونیستها گردند . ما پیرو مکتبی هستیم که پیامبر این مکتب می فرماید من سع رجلاً ینادی باالمسلمین فلن یجبه فلیس بمسلم ، هر که صدای مظلومیت مسلمانی را بشنود که او را به کمک می طلبد و او اجابت نکند مسلمان نیست .

ای مردم مسلمان امروز فریاد حق طلبانه ملت محروم و مسلمان فلسطین و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه شما را به کمک می طلبد امروز یتیمان و بیوه زنان و مادران شهیدپرور و جوان از دست داده مردم خونین شهر و قصرشیرین فریاد می زنند و از شما مدد می جویند ای پدران و مادران اسماعیل خود را به قربانگاه بفرستید تا از حیثیت و شرف و دین و قرآن شما پاسداری کنند ، نکند با بهانه هایی فرزندانتان را از جبهه رفتن بازدارید خداوند در قرآن می فرماید فضل اله المجاهدین علی القاعدین درجه اجراً عظیماً .

بهتر است کمی از گفتار امام در تفسیر آیه مدد جوئیم امام می فرماید : اجر جهاد شهادت است پس ای پدر و مادرم مبادا شهادتم شما را از سیر الی اله منصرف سازد . چون خداوند شما را به انواع مختلف آزمایش می کند شاید شما را با شهادت من آزمایش کند می دانم که چه زحمتها و مرارتها که برایم کشیده اید تا مرا به  این اندازه کرده اید و از اینکه یگانه پسر شما هستم خیلی چشم و علاقه به من دوخته اید من هم خیلی علاقه داشتم که جبران زحمت کنم ولی فکر می کنم در این زمان شهادت من تمام زحمتهای شما را از نظر معنوی جبران کند چون شما باید افتخار کنید که یگانه فرزنده تان را در راه اسلام و قرآن فدا کرده اید شما  ای همسنگران من در انجمن اسلامی و بسیج ! مقاومت ایستادگی کنید . به ریسمان استوار خدا چنگ زنید و از تفرقه و تشتت بپرهیزید مواظب باشید که دشمن با هزاران حیله قصد برهم زدن وحدت شما را دارد . مردم شما را به خون شهیدان قسم می دهم شایعاتی را که دشمن اسلام می سازد عاملین پخش آن در بازار سیاه نباشید چقدر بر علیه این برادران که در انجمن اسلامی فعالیت می کردند و شهید شدند و آنانی که الان صادقانه دارند فعالیت می کنند شایعه می شود . مواظب باشید تا همه توطئه ها را خنثی کنید .

خواهرانم شما باید همچون زینب کربلا پیام رسان خون شهیدان باشید و بدانید حجاب شما از خون سرخ من کوبنده تر است امید است با کوشش شما فقر علم و آگاهی که بر سر بانوان ما سایه افکنده است برطرف گردد تا دشمن را خوب شناخته و از دوست حمایت کنید . مقدار موجودی کتاب را به کتابخانه عزیزک بسپارید از مادر مهربان و پدر پیرم می خواهم مرا ببخشید و از من راضی باشید و از خواهرانم می خواهم مرا ببخشید مرا در کنار شهدای  بالا محله عزیزک دفن کنید . الهم تقبّل منی  خدایا این شهادت را از من قبول کن .

اهواز پایگاه پنجم 12/2/61

 



:: موضوعات مرتبط: شهید مهدی باباجانیان عزیزی , ,
:: بازدید از این مطلب : 771
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جوانان پایگاه بسیج وکانون فرهنگی

وصیت نامه

بسیجی شهید محمود شریف نژاد

نام پدر : علیمحمد

تاریخ تولد : 1342

محل تولد : روستای عزیزک

شغل : دانش آموز

محل شهادت : شلمچه

تاریخ شهادت : 24/4/1361

نام عملیات : رمضان

 

 

و من طلبنی وجدنی و من وجدنی عرفنی و من عرفنی  احبنی و من احبنی عشقی و من عشقی عشقته و من عشقته قتلته و من قتلته فانادیته

خط سرخ شهادت خط آل محمد (ص) و علی (ع) است امام خمینی

سپاس خداوندی را که بر مستضعفان زمین منت گذاشت و انقلاب عظیم و اسلامی را بپا کرد و رهبری عالیقدر به ما عطا کرد . درود بر ملت مسلمان ایران و اسلام بر شهیدان جان بر کف اسلامی که با دادن خون خود به ندای امام حسین (ع)  لبیک گفتند . این بنده حقیر و ناچیز خود را قابل اینکه پیام نصیحت به خانواده و دوستان و دیگران بدهم نمی دانم ولی اول به خانواده ام که از همه کس به من نزدیکترند اولین درخواستی که از شما دارم این  است که پس از مرگ من صبر داشته باشید و خدا را شکر کنید که در دامن پاک خود فرزندی چون من پروراندید و تقدیم اسلام کردید و فقط بفکر اسلام باشید و در خط امام باشید و شهید شدن من باعث نشود که بر کسانی که  مقداری انحراف اسلامی دارند خرده گیری و تندخوئی کنید . بیشتر سعی کنید که اول خود را اصلاح کنید و بعد دیگران را

تو ای مادر عزیزم می دانم که خدا و اسلام را از همه چیز بیشتر دوست داری پس اصلاً به مرگ من فکر نکن از برادران و خواهران خوبم می خواهم که هیچگاه از شهادت من مأیوس و ناامید نگردید بلکه باید مظلومیت من و هدف مرا که همان اجرای قوانین اسلام است زینب وار بر دوش کشیده و به گوش خویشان برسانید . ای ابرقدرتها این ملت زیر بار ذلّت نمی رود کمی فکر کنید و به خود آئید مگر شهید بهشتی و یارانش و شهید باهنر و شهید رجائی چه گناهی داشتند که باید آنطور به شهادت برسند . ای منافقان کور خواندید و بدانید که این انقلاب رهبری دارد چون روح اله و امام زمان دارد چون بقیه اله امتی دارد چون جنداله و کتابی دارد چون کلام ا... و حزبی دارد چون حزب ا... و بدانید که با این شهادتها نه تنها انقلاب شکست نمی خورد بلکه بقول امام، لازمه انقلاب شهید دادن است از مردم شهیدپرور روستای خودم می خواهم مبادا ما با آن همه شهیدان بخون خفته که ناظر کارهای شما هستند افرادی فاسد قصد سوء استفاده از خون آنها را داشته و محل را به تباهی بکشانند . ای پدران و مادران عزیز بدانید که فرزندان شما امانتی هستند از طرف خدا به شما و همواره از این امانت خوب مواظبت کنید و آنها را خوب تربیت کنید و ای برادران و خواهران : بدانید که شما بنده خدائید پس از فرمان خدا سرباز نزنید . عروس من جبهه شهادت است صدای غرش گلوله و توپ عقد مرا خواهند خواند و پوششی از خون گرم سرخ خود را برای معشوقم آرایش خواهم کرد و نام فرزندم آزادی و من همین جا فرزندم آزادی را به شما می سپارم از آن محافظت کنید مرا در کنار شهدای درزیکلای عزیزک دفن کنید .

والسلام

23/4/61 مساوی با 21 ماه مبارک رمضان

 



:: موضوعات مرتبط: شهید محمود شریف نژاد عزیزی , ,
:: بازدید از این مطلب : 457
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جوانان پایگاه بسیج وکانون فرهنگی

 نام پدر : سید حسن

تاریخ تولد : 1346

محل تولد : روستای عزیزک

شغل : دانش آموز دوره راهنمایی

محل شهادت : مهران

تاریخ شهادت : 27/7/1365

نام عملیات : آتش دشمن

 

 

 

 

بنام الله پاسدار حرمت خون شهیدان و بخصوص سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و سلام بر تمامی شهدای بخون خفته شهادت را با چشمان باز و قلبی بیدار و با شناخت کامل برگزیدم زیرا که شهادت برترین معراج عاشقان است و این مردانگی و شجاعت را از امام حسین (ع) آموختم چون  فرمود اگر دین جدم با کشته شدن من زنده خواهد ماند پس از شمشیرها مرا قطعه قطعه کنید آری این است قانون مکتب اسلامی خدا را شکر می کنم که به من توفیق داد تا بتوانم وظیفه شرعی خودم را در حد توانائیم انجام دهم . امروز که از بهترین روزهای عمر من است و عازم جنگ می شوم احساس می کنم روز عاشورا است و مولایم حسین را باید یاری کرد . و نگ است از خانواده ای که از تبار رسول الله و سید و سادات و پرورش یافته و نظاره گر پرپر شدن شهدا باشیم ولی تلاش نکنم خدایا تو شاهد باش خودم از جهت رزمی معاف از خدمت هستم ولی باز هم با تمام وجود خود را به پادگان آموزشی سپاه رساندم تا عازم جبهه ها شوم . مادرم! بر تو آفرین باد ای شیر زن فخر بر تو باد . مادرم هیچ چیز در زندگی نیست که گلوی تشنه مرا سیراب سازد جز شهادت در راه خدا منتظرم نباشید چون نرفتم که زنده برگردم پدرم می دانم شهادتم برایت خیلی سخت است چون به همه فرزندان علاقه داشتید نگران مباش و بر خود ببال که امانت خدا را خوب پس دادی می دانم که برایم زیاد زحمت کشیدی ولی چه کنم که اسلام در خطر است . پدر و مادرم شما را دوست دارم اما شما چشم من  هستید و امام امت قلب من است بدون چشم می توان زندگی کرد اما بدون قلب هرگز خواهرانم شما همچون زینب رسالتتان را خوب انجام دهید و حجاب اسلامی را رعایت کنید از برادران عزیزم می خواهم که سلاح افتاده مرا بدست بگیرند و تا آخرین قطره خون از امام و اسلام عزیز حراست بکنند . ای جوانان شما را دعوت می کنم به تقوا ، که بی تقوایی موجب زشتی و اخلاقهای پست و ذیل کننده است .

وای جوان دنیا با زیبائیهای خود انسان را فریب می دهد و چشم او را کور می کند و قلب او را تاریک و عقل او را می خورد پس قدری فکر کنید و از امام امت فاصله نگیرید و از امت حزب الله می خواهم که دست از امام و اسلام نکشید و از بسیج محل حمایت کنید که اینان همان ادامه دهنگان راه شهدا هستند اگر جسدم را آوردند در قبرستان بالامحله دفن نمائید و مقدار پولی که دارم هدیه به جبهه های جنگ نمائید . در خاتمه پدر و مادر و برادران و خواهران و همسایه ها و همه دوستان و آشنایان را به خدا می سپارم و از شما می خواهم که مرا حلال کنید .

شهادت مادر شد آرزویم            شد با خالق این گفتگویم

مرا مال این باشد نهایت            ندارم آرزویی جز شهادت

 



:: موضوعات مرتبط: شهید احمد زین العابدینی عزیزی , ,
:: بازدید از این مطلب : 485
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جوانان پایگاه بسیج وکانون فرهنگی

ترکیب بوم سازگان های خشکی و دریایی موجب پدیدار شدن زیستگاه هایی می شوند که به آنها تالاب یا مرداب می گوییم.این محیط های حیاتی باورترین، پیچیده ترین، حساس ترین زیستگاههای کره زمین محسوب می گردند.آب بندان ها ساختار مشابه تالاب دارند و لذامیتوان آنها را نوعی تالاب مصنوعی انسان ساخت تصور کرد.گرچه هدف اصلی از احداث آنها ذخیره آب برای آبیاری مزارع است،اما بخاطر ساختاری که با گذشت زمان پیدا می کنند واجد آرزش بوم شناختی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی می باشند.شرایط بیولوژیکی آب بندان ها متفاوت بوده و عواملی مثل قدمت آب بندان ها، عمق ، نوع خاک، منابع تامین آب، مسیر جریان آب هنگام آبگیری ، درجه حرارت و PH آب در شرایط بیولوژیکی آنها موثر است.آب بندان هایی که قدمت زیادی دارند از نظر وسعت و ساختار بوم شناختی با آب بندان هایی که قدمت کمی دارند متفاوت هستند.از ویژگیهای بارز آب بندان های قدیمی تالابی بودن آنهاست.انباشته شدن رسوبات آلی در سالیان متمادی آنها را بصورت یک بوم سازگان آبی طبیعی در آورده است که مأمن باقیمانده حیات وحش در این منطقه می باشد.

آب بندان های عزیزک با وسعت تقریبی 550  هکتار می باشد که از چهار آب بندان کوچک و بزرگ تشکیل شده است.آب بندان های عزیزک با قدمت چندین ساله بصورت زیستگاهی در آمده اند که دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوع و علاوه بر نقش مهمی نیز در حفظ حمایت گیاهان و جانوران آبزی دارند.

نمای بالا از آبندان های عزیزک

ذخیره آب و استفاده کشاورزان از آب در مواقع ضروری از مهمترین دلایل اهمیت آن می باشد.علاوه بر آن مساله شکار و صید که تا حدود وسیله امرار معاش تعداد زیادی از اهالی را فراهم کرده،نیز قابل اهمیت بوده اما متاسفانه استفاده نادرست در سالهای قبل باعث شد ذخیره بیولوژیکی آب بندان بسیار کاهش یافته تا حدی که حتی شکار تفریحی را نیز دچار بحران کرده است،روش شکار پرندگان در این آب بندان ها بصورت شکار گروهی بوده.بدین صورت که بعد از اجاره آبندان توسط نمایندگان روستا از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و به مدت یک سال تحت اختیار این افراد قرار گرفت و پروانه انتفاعی برای افراد صادر شده و در فصل مجاز به شکار می پردازند.شکار چی مجاز است در هر مرحله صید در هر قایق تعداد 6 قطعه از انواع پرندگان غیر حمایت شده را شکار کنند.از پرندگان حمایت شده منتطه که شکار آن ممنوع است.می توان به قو، اردک مرمری،درنا ، عروس غاز را نام برد.در این مناطق متاسفانه علاوه بر روش شکار روشی قانونی می باشد از روشهای غیر مقبول دیگر مانند گستردن دام در مسیر پرواز پرندگان استفاده می شود که علاوه بر ناامن نمودن منطقه باعث شده هر ساله از تعداد پرندگان مهاجر کاسته شده و اگر روند ادامه پیدا کند در آینده نه چندان دور دیگر قادر به دیدن هیچ پرنده ای در این آب بندان ها نخواهیم بود.در ضمن عدالت اجتماعی حکم می کند این امتیاز برای همگان به یک اندازه بوده و تحت اختیار افراد خاصی نباشد.

از پرندگانه زمستان گذران منطقه می توان به چنگر،خوتکا،گیلارو و ویلو اشاره کرد.مهمتریت پستانداران آب بندان شنگ بوده که وابستگی کاملی از آن در این آب بندان زندگی می کنند.همچنین وجود موجودات زنده مانند خزندگان و دوزیستان و آبزیان باعث تنوع زیستی بالایی در منطقه شده است.ماهیان آبب ندان شامل کپور ماهی،سس ماهی ،اردک ماهی، آمور و... می باشد.روش صید ماهیان نیز به دو گونه است.روش اول قرار دادن دام در داخل آب در مسیر حرکت ماهیان و روش دیگر روش دسجمعی (سوچلایی)است که بعد از کم کردن آب، در یک روز معین با آب بندان رفته و با وسایل مختلفی به صید ماهی می پردازند.

پوشش گیاهی آببندان شامل اسپرغان(چق، واش حصیری)، سازیل،نیلوفر آبی ، علف حصیر(کلر) و عدسک آبی می باشد که پناگاه مناسبی را برای پرندگان آبزیان آب بندان فراهم کرده است.همچنین به لحاظ قرار گرفتن بقعه درویش خواجه در آب بندان پایین محله از نظر اکو توریستی نیز دارای ارزش فراوانی می باشد و هر ساله مسافران زیادی را جذب می کنند،که با برنامه ریزی درست در بحث اشتغال می توان مثمر ثمر باشد.ساخت و ساز بقیه باید محیط طبیعی اطراف بوده و حدالامکان سعی شود از مطالح طبیعی استفاده شود و یا با مصالح ساختمانی شکل طبیعی به آن داده شود و رنگ آمیزی متناسب با طبیعت به کار گرفته شود تا موجب ناهمگونی با محیط اطراف آن نشود.    

تهیه توسط م.پور اصغر-کارشناس حفاظت محیط زیست



:: موضوعات مرتبط: آبندان های عزیزک , ,
:: بازدید از این مطلب : 1208
|
امتیاز مطلب : 47
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 اسفند 1389 | نظرات ()